Maakonderwijs

Alles om ons heen is ooit een keer bedacht en gemaakt. Van een stoplicht en een tosti-apparaat tot een fiets en een katapult.

Maken is heel gewoon. En nuttig. En leuk.

In het basisonderwijs leer je basisvaardigheden en maken hoort bij die basis. Door te maken ervaren de kinderen een toename van zelfvertrouwen, zelfinzicht en zelfstandigheid. Het zorgt voor plezier en ontspanning.

Maaktijd is het moment dat je aan kunt rommelen. Maken kun je niet meten, want het is persoonlijk. Niet alles hoeft bekeken en beoordeeld te worden en niet elk stapje gezien. Dat wat een kind maakt is nooit fout. De kinderen leren gaandeweg meer op zichzelf te vertrouwen. Ze beseffen dat ze meer kunnen dan ze denken.

Maakonderwijs biedt uitdagend onderwijs, waarbij kinderen zelf kunnen ontdekken en onderzoeken.

Lessen

Klussen met kleuters

Ontwerp je eigen bril

Als een echte designer je eigen bril ontwerpen hoe leuk is dat?
Al experimenterend, onderzoekend en werkend metstanleymessen, ijzerdraad, tape, kinderboormachineen kosteloos materiaal maken de leerlingen een brildie symmetrisch is, kan blijven zitten en een echt kunstwerk is.

Cyrus Kabiru is een beeldend kunstenaar uit Kenia. Hij staat bekend omzijn sculptuur-brillen. Door gevonden voorwerpente gebruiken geeft Kabiru een nieuw leven aan de oude materialen. Zijn kunstpraktijk is een mengeling van beeldhouwkunst, fotografie,design en mode.

Flipperkastje maken

Je eigen flipperkast maken, hoe leuk is dat?

Al ontwerpend, onderzoekend en werkend met gereedschap, hout en kosteloos materiaal maken de leerlingen een goed werkende flipperkast die leuk is om te spelen.

Klik hier voor de tarieven

Flyer flipperkastje maken

Met een hamer, spijkers en elastiekjes wordt de vorm in het spel gebracht. IJslollystokjes zorgen voor flippers die de knikker weer terug kunnen schieten. Daarna is het aan de leerling om met verschillende materialen te zorgen voor een uitdagend spel. Dat betekent eindeloos testen en uitproberen. Uiteindelijk spelen ze op elkaars flipperkast en leren ze feedback te geven én te ontvangen. Als laatste speelt de docent op alle flipperkastjes. Als het leuk is om te spelen, is de flipperkast 'goedgekeurd'

Vogelmuseum Pierewaai