De klusklas

Maakplaats on the road is een mobiele klusklas.

Een gemengde groep van 10 kinderen zal onder begeleiding van de klusklas-docent hun vaardigheden en talenten op het gebied van maken gaan ontdekken en onderzoeken.

Er wordt gewerkt met gereedschappen zoals hamers, (figuur)zagen, stanley-messen, gutsen en verschillende tangen. De materialen die gebruikt kunnen worden zijn hout, karton, steen, gips, ijzerdraad, (hout)lijm, plastic en lapjes.

Leren in de klusklas past bij veel kinderen. Wie in aanmerking komt wordt in overleg bepaald. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat de leerling het leuk vindt. De groep bestaat uit een gelijke verdeling van jongens en meisjes.

Bijna alle leerlingen in de klusklas ervaren een toename van zelfvertrouwen, zelfinzicht en zelfstandigheid.

De leerkrachten kunnen het beste bepalen welke kinderen hier het meeste baat bij hebben.

Boter, kaas en eieren
Een spelletje gemaakt door groep 8
Vogel
Een vogel gemaakt door groep 6
Vervoersmiddel
Een treintje uit Mario Kart gemaakt door groep 8
Vervoersmiddel
Een tractor gemaakt door groep 7
Muziekinstrument
Een gitaar gemaakt door groep 4
Boot
Een boot gemaakt door groep 6
Robots
Een robotje gemaakt door groep 4

DE LESSEN

Een klusklas-les duurt 2 uur, gedurende 6 weken.

Al het materiaal en gereedschap zal door de docent meegenomen worden.

Van de school wordt het volgende verwacht:

• Een evenwichtige verdeling van de klusklas maken.
  • Een leerlingenlijst maken, met daarop vermeld de leeftijd, de groep en een korte omschrijving van de reden voor deelname.
  • Zorgdragen voor een werkruimte met tafels en stoelen en/of krukken (Bijvoorbeeld een leeg lokaal, BSO ruimte, ruime hal, speellokaal)
  • Zorgen voor de aanwezigheid van een prullenbak, bezem en stoffer+blik

• Duur: 6 Weken / 2 uur
  • Groepsgrootte: 10 kinderen